Wat is Black Friday?
Bijna iedereen heeft wel eens van de term Black Friday of op zijn Nederlands “Zwarte Vrijdag” gehoord, maar weinig mensen kennen de exacte betekenis.
Zwarte Vrijdag is de vrijdag na Thanksgiving, een dag waarop veel Amerikanen traditiegetrouw beginnen met hun inkopen voor de kerst. De meeste Amerikanen krijgen een extra vrije dag waardoor ze de mogelijkheid hebben om uitgebreid kerstinkopen te doen. Winkeliers bieden op deze dag namelijk hun producten aan met flinke kortingen. Voor de meeste van deze producten geldt dat ze de rest van het jaar niet meer goedkoper worden aangeboden. Voor consumenten is het dan ook een mooie gelegenheid om gebruik te maken van interessante deals en aanbiedingen die Black Friday te bieden heeft!
Het ontstaan
Over het ontstaan van Black Friday bestaan verschillende theorieën. De week voor Thanksgiving is van origine een week waar Amerikanen en Canadezen diverse parades houden. Vanaf de 19e eeuw gingen grote warenhuizen hierop inspelen door deze parades actief te gaan sponsoren en hiermee reclamecampagnes te lanceren. Centraal in deze parades stonden daarmee mooie deals die geldig waren tijdens de vakantieperiode. De eerste dag na deze week was en is de dag na Thanksgiving die tegenwoordig Black Friday wordt genoemd. In 24 van de 50 Amerikaanse staten is deze “Zwarte Vrijdag” zelfs een officiële vakantiedag.
Een tweede theorie over het ontstaan van Black Friday is dat retailers in deze week voor het eerst in het jaar “zwarte cijfers” schrijven. In het verleden was de gewoonte van veel winkeliers hun verliezen in rode cijfers op te schrijven en hun winsten in zwarte cijfers. Door de hoge omzet die de meeste winkels draaien tijdens Black Friday zorgt deze dag dat er flinke winsten worden gemaakt en kan de zwarte pen dan ook eindelijk uit de kast worden gehaald. Ook voor retailers is dit een feestelijke dag.
Black Friday en zijn taferelen
Aangezien de aanbiedingen ontzettend scherp zijn staan er op deze zwarte vrijdag vaak lange rijen mensen voor de deuren te wachten om hun slag te slaan. Sommige mensen in Amerika kiezen ervoor om al een week van tevoren hun auto in de buurt van de desbetreffende winkel te zetten om ervoor te zorgen dat ze gemakkelijk hun nieuwe aanwinsten naar de auto kunnen slepen. Op de dag zelf is het namelijk niet meer mogelijk om een parkeerplek in de buurt van de verschillende winkels te vinden. Het is zelfs nog maar de vraag of je met een auto in de buurt van winkels en supermarkten kunt komen, omdat het verkeer op deze dag volledig vast staat.
Mensen proberen als eerste bij de winkels te zijn omdat je alleen op deze dag aanspraak kunt maken op de kortingen. Je hebt dus pech als de producten uitverkocht zijn. Mensen die graag wat langer nadenken over hun aankopen worden dan ook gedwongen om direct een besluit te nemen. In Amerika kan dit zelfs tot extreme situaties leiden, waarbij koopjesjagers met elkaar op de vuist gaan om de laatste artikelen veilig te stellen.
Black Friday in Nederland
In 2015 is Black Friday ook in Nederland op grote schaal geïntroduceerd. Dankzij bekende campagnes van grote retailers als MediaMarkt, BCC en Bol.com heeft deze dag in Nederland meer bekendheid gekregen en zien wij een sterke groei in het aantal deelnemende winkels. Toch zijn er op Black Friday in Nederland (nog) geen lange rijen voor de deur en vindt de uitverkoop grotendeels online plaats. Een groot voordeel hiervan is dat de aanbiedingen bij veel winkels geldig zijn van Black Friday tot en met Cyber Monday. Dit betekent dat je 4 dagen op rij kans hebt om korting op de mooiste producten te verzilveren.
Wat heb ik er aan?
Kortom, als je lekker goedkoop je sinterklaas- en kerstinkopen wilt doen, wacht dan met kopen tot Black Friday. Op deze dag kun je een hoop producten kopen met interessante kortingen. Wij bieden een totaaloverzicht van deelnemende Nederlandse winkels die speciale Black Friday deals hebben. Dit duidelijke overzicht helpt jou om gericht op zoek te gaan naar de leukste aanbiedingen en hoge kortingen!